Kolor jako symbol, jako światło, jako odczucie – nierozerwalnie powiązany z malarstwem, które głównie operuje właśnie barwą . Każde stulecie niesie za sobą kolejną zmianę, a co z tym związane – można zaobserwować też częstotliwość zmiany schematów w sztuce. Im „nam”, ludziom współczesnym, bliżej, tym więcej obecnych jest eksperymentów, a czas staje się konstruktem społecznym, niekoniecznie dyktowanym przez społeczeństwo – artyści nabierają cech indywidualnych. Zarówno kolor i forma, jako jedne z elementarnych środków wyrazu, mają coraz większe znaczenie. ! Kolor może wyrazić emocje, stan psychologiczny, wyróżnić element, wyrazić treść przez symboliczne znaczenie !
>>> Klikając w obraz zobaczysz jego tytuł, autora i dane techniczne <<<
STAROŻYTNOŚĆ (Starożytny Egipt), autor nieznany, Polowanie na dzikie ptactwo, polichromia na tynku (fresk suchy), XVIII w. p.n.e., British Museum
ŚREDNIOWIECZE (gotyk), autor nieznany, Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej/ Czarnej Madonny, tempera na desce, XIV w., Sanktuarium w Jasnej Górze
ŚREDNIOWIECZE (romanizm), tzw. Mistrz z Tahull, Chrystus Pantokrator, fresk, ok. 1123, Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona
RENESANS NIDERLANDZKI, Jan van Eyck, Portret małżonków Arnolfinich, olej na desce, 1434, National Gallery w Londynie
BAROK WŁOSKI, Caravaggio, Powołanie św. Mateusza, olej na płótnie, 1599-1600, Kaplica Contarellich, Rzym
ROMANTYZM FRANCUSKI, Théodore Géricault, Tratwa Meduzy, olej na płótnie, 1819, Luwr, Paryż
POSTIMPRESJONIZM, Vincent van Gogh, Taras kawiarni w nocy, olej na płótnie, 1888, Kröller-Müller Museum, Otterlo
SYNTETYZM/CLOISIONIZM, Paul Gauguin, Żółty Chrystus, 1889, olej na płótnie, Albright-Knox's Art Gallery, Buffalo
NABIZM, Paul Sérusier, Talizman, olej na płótnie, 1888, Muzeum Orsay, Pont-Aven
MŁODA POLSKA (realizm), Leon Wyczółkowski, Kopanie Buraków, , olej na płótnie, 1893, oddział Muzeum Narodowego w Sukiennicach, Kraków
PROTOEKSPRESJONIZM, Edward Munch, Krzyk z cyklu Fryz życia, technika mieszana na kartonie, 1893, Narodowe Muzeum Sztuki, Architektury i Projektowania, Oslo
EKSPRESJONIZM, Wojciech Weiss, Maki, olej na płótnie, 1902-03, Muzeum Narodowe w Krakowie
FOWIZM, Henri Matisse, Deser: Harmonia w czerwieni, olej na płótnie, 1908, Ermitaż, Sankt Petersburg
SECESJA, Gustav Klimt, Dziewica, olej na płótnie, 1913, Galeria Narodowa w Pradze
MŁODA POLSKA (surrealizm/ ekspresjonizm) Stanisław Witkacy Witkiewicz, Tworzenie świata, olej na płótnie, 1921-22, Muzeum Sztuki w Łodzi
NEOPLASTYCYZM, Piet Mondrian, Tableau I, olej na płótnie, 1921, Muzeum Ludwig, Kolonia
MODERNIZM, Edward Hopper, Chop Suey, olej na płótnie, 1929, kolekcja prywatna
Kazimierz Malewicz, Człowiek w suprematycznym krajobrazie, olej na płótnie, 1930, Albertina, Wiedeń
Pablo Picasso, Muza, olej na płótnie, 1935, Centrum Pompidou, Paryż
MALARSTWO BARWNYCH PŁASZCZYZN, Mark Rothko, No. 5/No. 22, olej na płótnie, 1949-1950, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Nowy Jork
POP-ART, Andy Warhol, Dyptyk Marilyn, serigrafia (sitodruk), 1962, Tate Gallery
Andrzej Wróblewski, Kolejka trwa, olej na płótnie, 1956, Muzeum Narodowe w Warszawie
SZTUKA WSPÓŁCZESNA, Ryszard Grzyb, Witkacy rozmawia z kobietą o Czystej Formie, tempera na papierze, 1985, Muzeum Narodowe w Warszawie
SZTUKA WSPÓŁCZESNA, Edward Dwurnik, Łódź (2) z cyklu Podróże autostopem, olej na płótnie, 2001
Autorka opracowania: Marcelina Gagałuszko – maturzystka historii sztuki
Dodaj komentarz